Viking Cinderella röd igen?

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Tony Tiger!

Re: Viking Cinderella röd igen?

Inlägg av Tony Tiger! » fre 07 jun 2019, 16:27

Fast tror nog att syster fartyg har sina fördelar. säskilt när det kommer till saker som service och underhåll mm. Kolla på silltallrik som bygger om sina fartyg efter i princip samma koncept ombord så att passagerarna skall känna igen sig oavestt fartyg.
Lite som RCCL åkte nyligne med mitt tionde fartyg hos dem och man känner igen konceptet från fartyg till fartyg med små variationer så klart/TT

MANavy

Inlägg av MANavy » tis 11 jun 2019, 18:22

Hoppas på att Cinderella sätts in på Helsingfors istället för Mariella när Glory levereras. Amorella kan ersätta Rosella Kapellskär-Mariehamn. ”Kryssningsfartyg” överflödigt.

Fyrtornet
Medlemsnamn hos Landgången: Hjnship
Har tackat: 2 gånger
Har Tackats: 6 gånger

Inlägg av Fyrtornet » tis 11 jun 2019, 20:29

Cinderella var en mysig båt när jag åkte med henne 1993, hon kändes lyxig då i originalutförande. Föredrar den stilen framför det avskalade och sterila som annars är på modet idag.

På tal om systerfartyg så hade väl TT-Lines NILS HOLGERSSON och PETER PAN av årgång 1986 väldigt olika inredning även om skroven i övrigt var identiska?

NT-T2
Medlemsnamn hos Landgången: NT-T2
Har Tackats: 1 gång

Inlägg av NT-T2 » tor 13 jun 2019, 11:13

Nils Holgersson/Peter Pan var ju definitivt systrar och med samma layout och planering men med olika teman på dekorationerna. Har åkt båda och det kändes som en och samma färja fast med olika teman.

Då var Tycho Brahe och Aurora däremot radikalt annorlunda i sina originalutföranden.

Avskalade och sterila inredningar är inte min melodi heller, jag har t.ex blivit totalt avskräckt från DFDS Oslofärjor efter att ha sett vad rederiet gjort med Pearl Seaways.

Marre
Har Tackats: 3 gånger

Inlägg av Marre » tor 13 jun 2019, 19:19

NH och PP hade som du skrivs ganska stor skillnad i inredningen.
Svenskflaggade NH hade tex à ls carte-restaurangen i gustaviansk stil med "stilmöbler".PP var mer tysk i sin interiör med betydligt möbler som inte fick en att tänka på lyx på samma sätt.
Generationen NH/PP innan (74-75) var däremot mer identiska, lite skillnader i möbeltygerna i stort sätt.
Sen blir det ju inte kul heller om systerfartygen är för lika. Limhamn-Dragör-färjorna Hamlet och Ofelia fick man i princip läsa på namnskylten för att se vilken som var vilken.

/ Marre

NT-T2
Medlemsnamn hos Landgången: NT-T2
Har Tackats: 1 gång

Inlägg av NT-T2 » fre 14 jun 2019, 10:54

Jag skulle säga att TT-Line körde hårt med namntema på dessa färjor - den ena skulle ju representera Sverige och Nils Holgersson med svensk stil, temamässigt korrekt konst, Café Akka med gås på dörrarna etc medan Peter Pan hölls i en stil anpassad till det temat med anpassad konst i trapphusen o.s.v.

Däremot uppfattade jag inte skillnaderna mellan de två (PP86/NH87) som skillnaden mellan t.ex Tycho Brahe och Aurora utan mer tema-anpassning.

Skriv svar