TallinkSilja, Viking Line Corona 2021

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.
Användarvisningsbild

Risberg

Re: TallinkSilja, Viking Line Corona 2021

Inlägg av Risberg »

M.H skrev: tis 23 feb 2021, 16:52 Viking bör återgå till grunden vilket är Kapellskär-Åland-Åbo med två specialanpassade Ropax med stor hyttkapacitet. Glory o Grace behålls för Stockholm-Åland-Åbo och Helsingfors-Tallinn fortgår med XPRS och en kryssningsfärja. Resterande fartyg/ linjer försvinner..
Det hoppas jg verkligen inte! :shock: De få gånger jag åker på Ålands Hav är med Viking Line Stockholm - Helsingfors.
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia Uppdaterad bokinformation "Fra LILLEBELT til SKÅNE"

Stefan S

Inlägg av Stefan S »

M.H skrev: mån 22 feb 2021, 17:23
Finnjet. skrev: mån 22 feb 2021, 16:23 Cinderellas kryssningar Till sommaren är välbokade så en stendöd marknad vet jag inte. Det handlar väl mer om att gränserna är stängda samt bilden av Sverige.
Nu tänkte jag mest på andrahandsmarknaden för kryssningsfärjor när det gäller vad som är stendött. Mariella är ju ett fartyg som är totalt omöjligt att sälja idag, förvisso gäller väl det väldigt många andra kryssningsfärjor och kryssningsfartyg. Frågan är hur länge Viking Line kan hålla ut innan något drastiskt inträffar i form av en konkurs. Man kan ju inte ha det så här speciellt länge till
Speciellt som de få rederier som skulle vara intresserade av en gammal finlandsfärja har det svår själva nu, så det kanske inte dröjer så länge innan första finlandsfärjan hamnar på stranden i Aliaga eller Alang.....

Tjärv1

Inlägg av Tjärv1 »

M.H skrev: tis 23 feb 2021, 16:52 Viking bör återgå till grunden vilket är Kapellskär-Åland-Åbo med två specialanpassade Ropax med stor hyttkapacitet. Glory o Grace behålls för Stockholm-Åland-Åbo och Helsingfors-Tallinn fortgår med XPRS och en kryssningsfärja. Resterande fartyg/ linjer försvinner..
Kanske borde de behållit sin klassiska Finlandstrafik från Kapellskär med två fartyg!
Jag skulle nog uppskatta fler avgångar med VL. Gärna 1h längre vila ombord på natten och snabbare överfart på dagen.
Tvivlar dock på möjligheterna återuppta den trafiken du beskriver nu med (1.) Coronatider, (2.) Finnlines kommande nybyggen och (3.) Stadsbyggnadsplanerna runt hamnen i Åbo. (Ett av alternativen för ny stadsplan är att flytta färjetrafiken bort från stan så två RoPax med stor lastkapacitet lär de inte vilja släppa in vid slottet!

Har tidigare funderat över att låta Viking Cinderella köra Kapellskär-Mariehamn-Åbo med ungefär samma koncept som idag (på Stockholm - Mariehamn och ungefär samma tider från Sverige) men med fördelen att hon även tar gods och passagerare till/från Finland. Det ligger nog närmre tillhands än att få tillgång till specialanpassade RoPax. Helsingforstrafiken skulle behöva reformeras. Kanske något i stil med förslaget i mitt tidigare inlägg?

Finnjet.

Inlägg av Finnjet. »

Det fanns planer på att köra Sto-Nådendal för Cinderella men blev inte av. Just för att få frakt. Finns ideer.

weatherc

Inlägg av weatherc »

Risberg skrev: tis 23 feb 2021, 13:11 Är Finland - Åland "inrikestrafik" när det gäller EU-tullregler? Då är väl Tallinn mer inom samma tullzon som Helsingfors?
Nej. Finland-Åland har taxfree. Mellan Finland och Åland finns en tullgräns.
Dock, denna rutt är inte så intressant i taxfree-syfte för finnar. Detta för att man får spriten både billigare och i praktiken utan importgränser (110l öl osv) från Tallin, "taxfreen" är dyrare än skattad samma vara i Tallin (En låda Karhu 5.3% kostar 21€ i Taxfreen Åbo-Sto VL, medan den kostar 16€ i Tallin och 19€ på XPRS [VL-priserna fr VL:s hemsida, Tallinpriset SuperAlko]). Dessutom, om man ute bara efter sprit så är en sväng till Tallin också snabbare en att glöta omkring i skärgården i 12 timmar...Därtill. så kan man shoppa mycket annat billigare i Tallin...

weatherc

Inlägg av weatherc »

Tallink 108 M€ förlust med en omsätting på 443 M€ och 3000 uppsagda 2020:
https://yle.fi/uutiset/3-11808875

Stenaline123

Inlägg av Stenaline123 »

weatherc skrev: Igår, 09:48 Tallink 108 M€ förlust med en omsätting på 443 M€ och 3000 uppsagda 2020:
https://yle.fi/uutiset/3-11808875

Åh herregud ... början av 2021 är lika mörk om inte mörkare

https://www.sjofart.ax/108-miljoner-eur ... NjRgj1usnk

pepe57

Inlägg av pepe57 »

Hur blev det? Viking skulle köra Helsingfors-Mariehamn-Kemi? Hade de gjort någon marknadsundersökning?
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

pepe57 skrev: Igår, 15:44 Hur blev det? Viking skulle köra Helsingfors-Mariehamn-Kemi? Hade de gjort någon marknadsundersökning?
Lustig route! Jag åkte med BIRKA STOCKHOLM Stockholm - Mariehamn - Härnösand - Luleå 2016, men vi fick så dåligt (läs inget alls) bemötande i Luleå att jag har för mig att hon gick till Vasa istället för Luleå året efter. Spontant skulle jag tro att Helsingfors - Mariehamn - Vasa vore attraktivare än att gå till Kemi! Det är inget kul eller intressant resmål.
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia Uppdaterad bokinformation "Fra LILLEBELT til SKÅNE"

pepe57

Inlägg av pepe57 »

Om Silja planlägger att i sommar köra tex Helsingfors-Mariehamn-Björneborg,så kan jag nästan slå vad om min ETTAN`s fiske hatt att Viking är där
också och spekulerar med någon Balja?
Skriv svar