Drömfartyg
Re: Drömfartyg
Det "snyggaste" fartyget är inte nödvändigtvis det som är trevligast att faktiskt resa med, och vice versa.
Sedan kan tyckandet färgas av att man har någon personlig koppling till fartyget, t ex att det var den första färja man reste med, och därför tycker det fartyget (subjektivt) är snyggt.
Siljas SVEA och WELLAMO tycker jag var ganska snygga, men när jag sedan såg en resebyråmodell av SVEA så tyckte jag inte det längre. För en sådan modell betraktar man ofta snett ovanifrån, och då syntes deras fyrkantighet väldigt tydligt. Även Tor Britannia och Tor Scandinavia är relativt fyrkantiga när man betraktar en sådan modell ovanifrån. Sedda från sidan är de betydligt vackrare.
Ett fartyg som var snyggt både i verkligheten och som modell är m/s Prinsessan Birgitta (1974). Däremot kanske jag inte skulle uppskattat hennes 70-talsinredning som jag har svaga minnen av, bredrandiga tapeter i starka färger och storblommiga mönster...
https://klubbmaritimgbg.se/Foto-offert_ ... eborg.html
Kanske gäller påståendet även FINLANDIA(1967)?
http://hhvferry.com/finlandia_origdpx.html
Av dagens finlandsfärjor tycker jag Amorella har den snyggaste sidoprofilen, och Cinderella snyggast frontparti.
Men vad som är ett drömfartyg kan ju handla om både utseendet och ombordupplevelsen, eller något annat.
Sedan kan tyckandet färgas av att man har någon personlig koppling till fartyget, t ex att det var den första färja man reste med, och därför tycker det fartyget (subjektivt) är snyggt.
Siljas SVEA och WELLAMO tycker jag var ganska snygga, men när jag sedan såg en resebyråmodell av SVEA så tyckte jag inte det längre. För en sådan modell betraktar man ofta snett ovanifrån, och då syntes deras fyrkantighet väldigt tydligt. Även Tor Britannia och Tor Scandinavia är relativt fyrkantiga när man betraktar en sådan modell ovanifrån. Sedda från sidan är de betydligt vackrare.
Ett fartyg som var snyggt både i verkligheten och som modell är m/s Prinsessan Birgitta (1974). Däremot kanske jag inte skulle uppskattat hennes 70-talsinredning som jag har svaga minnen av, bredrandiga tapeter i starka färger och storblommiga mönster...
https://klubbmaritimgbg.se/Foto-offert_ ... eborg.html
Kanske gäller påståendet även FINLANDIA(1967)?
http://hhvferry.com/finlandia_origdpx.html
Av dagens finlandsfärjor tycker jag Amorella har den snyggaste sidoprofilen, och Cinderella snyggast frontparti.
Men vad som är ett drömfartyg kan ju handla om både utseendet och ombordupplevelsen, eller något annat.
Re: Drömfartyg
Det håller jag fullständigt med om. PRINSESSAN CHRISTINA var ett exempel. Ofta ändrar ju färjor inredningar utan att ändra utseende. NIELS KLIM var fantastiskt trevlig att resa med - som COLOR VIKING är hon helt förfärlig. NORRÖNA är ju inte en särskilt vacker färja (men ändamålsenligt utformad i de farvattnen), men mycket trevlig att resa med. Listan knde göras lång...Fyrtornet skrev: ↑sön 21 feb 2021, 13:00 Det "snyggaste" fartyget är inte nödvändigtvis det som är trevligast att faktiskt resa med, och vice versa.
Sedan kan tyckandet färgas av att man har någon personlig koppling till fartyget, t ex att det var den första färja man reste med, och därför tycker det fartyget (subjektivt) är snyggt.

Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia Uppdaterad bokinformation "Fra LILLEBELT til SKÅNE"
Re: Drömfartyg
Den enda Graip jag känner till är denna (https://faktaomfartyg.se/norsky_1977.htm), så jag antar att du menar henne. Isåfall är min personliga erfarenhet av henne lika med noll.
Estetiskt sett kan sägas att min vision av ett vackert flytetyg och Graips arkitekts vision, med all respekt till honom eller henne, inte står i korrelation.

. -. / ... .--- --- -- .- -. / .- .-.. ... -.- .- .-. / .... .- ...- . - ... / ...- .- --. //Kryzzarn
Min bilder hos Flickr: https://www.flickr.com/photos/90555815@N06/
Min bilder hos Flickr: https://www.flickr.com/photos/90555815@N06/
Re: Drömfartyg
Det är henne jag menar. Tvivlar på att någon arktekt har varit i närheten av hennes utformning eller att den som varit det har haft någonsomhelst vision!kryzzarn skrev: ↑mån 22 feb 2021, 09:38Den enda Graip jag känner till är denna (https://faktaomfartyg.se/norsky_1977.htm), så jag antar att du menar henne. Isåfall är min personliga erfarenhet av henne lika med noll.
Estetiskt sett kan sägas att min vision av ett vackert flytetyg och Graips arkitekts vision, med all respekt till honom eller henne, inte står i korrelation.![]()

Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia Uppdaterad bokinformation "Fra LILLEBELT til SKÅNE"
Re: Drömfartyg
Huärkkryzzarn skrev: ↑sön 21 feb 2021, 11:20Fast nog kan jag tvivla på mitt eget uttalande när jag ser Pride Of Hampshire: https://images.sjofartstidningen.se/upl ... e=1220,737

Re: Drömfartyg
Kommenteras i Risberg @ Off topicHolger skrev: ↑tis 23 feb 2021, 16:31Huärkkryzzarn skrev: ↑sön 21 feb 2021, 11:20Fast nog kan jag tvivla på mitt eget uttalande när jag ser Pride Of Hampshire: https://images.sjofartstidningen.se/upl ... e=1220,737![]()
Senast redigerad av Risberg den tis 23 feb 2021, 17:47, redigerad totalt 2 gång.
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia Uppdaterad bokinformation "Fra LILLEBELT til SKÅNE"