Drömfartyg

Lägg upp broschyrer, ritningar och andra dokument här

Jan K

Drömfartyg

Inlägg av Jan K »

Har ni nånsin drömt och kanske planerat och ritat egna fartyg? I denna tråd kan ni dela era ritningar och idéer med andra och diskutera dem. Redigerade bilder på fartyg är också välkomna (Photoshop osv.). Om du har ingenting att dela kan du naturligtvis också bara vara med och prata med andra.

Jag börjar med ett fartyg som har intresserat mig länge: Color Hybrid. Jag tycker att ett systerfartyg av henne skulle vara en bra ersättare till Viking Lines Rosella som fyller 40 i år. Kapaciteten är motsvarande och fartygets miljövänlighet passar ihop med Viking Lines miljöarbete. Jag har nämnt nybyggnaden "Viking HBRD" som fortsätter Viking Lines namngivningstradition med sina snabbfartyg (XPRS, FSTR). HBRD kommer att betjäna särskilt Rosellas svenska kunder med sina stora butiker och sin hemtrevliga underhållningskoncept.
Viking HBRD.png
Viking HBRD.png
Viking HBRD.png (554.3 KiB) Visad 430 gånger
En annan idée jag har heter Viking av Mariehamn. Det här är ett fartyg som kommer att ersätta Mariella och Gabriella på Hel–Sto, men till skillnad från dessa kan det moderna Viking av Mariehamn verkligen konkurrera med Tallink Siljas Serenade och Symphony. Med sitt strömlinjeformat utseende och sin distinkt inredningslösning har VaM en riktig wow-efekt. Det 200 meter långa fartyget tar in 2900 passagerare men har också 2,5 däck offentligt rum. På infodäcket finns Boulevard som anknyter alla fartygets butiker och taxfree med tangobaren i aktern och stora showbaren i bogen. På däck 7 finns alla restauranger med lyxigare restauranger i aktern och i mitten samt vardagligare restauranger, en sportsbar och ett disko i bogen.
Viking av Mariehamn (1).jpeg
Viking av Mariehamn (1).jpeg
Viking av Mariehamn (1).jpeg (1.44 MiB) Visad 430 gånger
Jag ritar också andra rederiers fartyg än bara Viking Line :D Jag ser fram emot era svar!

Jan K
Användarvisningsbild

pOlman

Re: Drömfartyg

Inlägg av pOlman »

HBRD blev ju trevlig i Vikings färger och skulle också säkert passa bra som Rosellas ersättare.
Har själv inte ritat så mycket men istället skojat lite med fotomontage.

Ett par jumbofärjor:
isajumbo - kopia.jpg
isajumbo - kopia.jpg
isajumbo - kopia.jpg (20.63 KiB) Visad 323 gånger
mariella3.jpg
mariella3.jpg
mariella3.jpg (111 KiB) Visad 323 gånger
Behov efter corona:
isaroro.jpg
isaroro.jpg
isaroro.jpg (28.86 KiB) Visad 323 gånger
och för lite småkryssande:
kortad1.jpg
kortad1.jpg
kortad1.jpg (44.69 KiB) Visad 323 gånger
kortkort1.jpg
kortkort1.jpg
kortkort1.jpg (57.57 KiB) Visad 323 gånger
Användarvisningsbild

kryzzarn
Medlemsnamn hos Landgången: kryzzarn

Re: Drömfartyg

Inlägg av kryzzarn »

Kul tråd! Den passar en evig drömmare som mig! ;)

Fina fartyg och redigeringar alltihop!

En hel del ritande av fartyg har förekommit genom åren. Nedan följer ett fartyg jag till en början gjorde efter hybridfartyget (Emellertid inte så hybrid som Viking HBRD!) från baksidan av Viking Lines gamla kvitton, men som jag sedermera även implementerat mina egna ideér på. Jag döpte henne till m/s Eirene (den Grekiska fredens Gudinnan) i sann Slite-anda, som den notoriska nostalgiker jag är. :)
Bilagor
My_Ms_Eirene_Styrbord.png
My_Ms_Eirene_Styrbord.png
My_Ms_Eirene_Styrbord.png (298.72 KiB) Visad 231 gånger
My_Ms_Eirene_Babord.png
My_Ms_Eirene_Babord.png
My_Ms_Eirene_Babord.png (296.99 KiB) Visad 231 gånger
//Kryzzarn

Min bilder hos Flickr: https://www.flickr.com/photos/90555815@N06/
Skriv svar