Ombordkarta Princess of Scandinavia 1995

Lägg upp broschyrer, ritningar och andra dokument här

Bobby1978
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 15 jun 2020, 15:48

Re: Ombordkarta Princess of Scandinavia 1995

Inlägg av Bobby1978 »

Fagerholm skrev: mån 07 sep 2020, 06:51 Tack för detta. Detta var en linje som jag ville testa men hann aldrig. Skulle verkligen vara roligt om denna linje återuppstod. Tycker att det är ett trevligt koncept.
Håller med!
Hann tyvärr inte åka innan nedläggningen kom :cry:

Mistluren
Inlägg: 370
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 09:24

Re: Ombordkarta Princess of Scandinavia 1995

Inlägg av Mistluren »

Det är ju i grunden samma teckning som har används i broschyrerna från 1995 respektive 1980. Bara ändrade färger, så själva teckningen är nog ursprunglig från 70-talet.

Intressant att stabilisatorerna är tydligt utritade och fortfarande 1980 förklarade. 1995 har man tagit bort denna förklaring. Troligen beror detta på att man 1980 fortfarande behövde förklara hur mycket behagligare man gjort resan. De äldre fartygen, inte minst Lloyds, gick ju inte sådär jättebra i hög sjö. 1995 har man hoppat över förklaringen och låtsas knappt om att stabilisatorerna finns där alls, troligen för att inte påminna om att det faktiskt kan gunga lite på Nordsjön.

Trådstartare
Fyrtornet
Inlägg: 161
Blev medlem: sön 24 mar 2019, 18:26

Re: Ombordkarta Princess of Scandinavia 1995

Inlägg av Fyrtornet »

Mistluren skrev: tis 08 sep 2020, 07:41 Det är ju i grunden samma teckning som har används i broschyrerna från 1995 respektive 1980. Bara ändrade färger, så själva teckningen är nog ursprunglig från 70-talet.
Med den ytterligare skillnaden att på bilden från 1995 kan man se nya hytter och nya runda hyttventiler där bilden från 1980 visar trailers.
Mistluren skrev: tis 08 sep 2020, 07:41 Intressant att stabilisatorerna är tydligt utritade och fortfarande 1980 förklarade. 1995 har man tagit bort denna förklaring. Troligen beror detta på att man 1980 fortfarande behövde förklara hur mycket behagligare man gjort resan. De äldre fartygen, inte minst Lloyds, gick ju inte sådär jättebra i hög sjö. 1995 har man hoppat över förklaringen och låtsas knappt om att stabilisatorerna finns där alls, troligen för att inte påminna om att det faktiskt kan gunga lite på Nordsjön.
Vid tiden runt 1980 nämndes även i broschyrer för danmarks- och tysklandsfärjorna från Göteborg att de hade stabilisatorer eller "gyrostyrda fenstabilisatorer".

Och DFDS nämnde i någon av sina tidiga resebroschyrer faktiskt att det kunde blåsa på Nordsjön, i formuleringar som "Tor Scandinavia råkade en gång ut för xx sekundmeter och det enda minne hon fick med sig var ett trasigt fönster". Jag vet inte om det lugnade någon.

En höststorm 1985/86 var så svår att fartyget som var på väg från Harwich mot Göteborg fick vända och lägga sig med fören mot vinden med styrfart och vänta tills vinden avtog. Fartyget ankom Göteborg flera timmar försenad och passagerare som intervjuades i TV berättade att havet var vitt som skum, och att de trodde fartyget skulle kantra när fartyget vändes ute till havs :shock: .

Flera år senare kunde man läsa på nyheterna att fartyget kört ner i en brottsjö som slog ut fönster på bryggan.

Sådana händelser måste trots allt ha hört till ovanligheterna. Den gungigaste resa jag själv varit med om var nog 1982 på väg hem efter en vecka i London (Harwich). Det gungade bra och djupa hål i havet kunde ses genom hyttfönstret. Men då man var i yngre tonåren vid tillfället så var det bara spännande :geek: Föräldrarna kan vara av annan åsikt. Jag blev i allafall inte sjösjuk. Alla senare resor har varit lugnare.

DFDS5.jpg
DFDS5.jpg
DFDS5.jpg (620.84 KiB) Visad 316 gånger

Trådstartare
Fyrtornet
Inlägg: 161
Blev medlem: sön 24 mar 2019, 18:26

Re: Ombordkarta Princess of Scandinavia 1995

Inlägg av Fyrtornet »

peterpan skrev: sön 06 sep 2020, 21:20 Blir inte resor till UK ”tax free” igen nu efter Brexit?
Kanske läge för englandstrafik igen över Nordsjön?
Jag gissar att taxfree bara är en bonus, men kanske inte tillräckligt för att göra trafiken lönsam. Konkurrensen från lågprisflyget är nog fortfarande för svår för att starta upp passagerartrafik på sådana långa linjer?

Mycket av det shoppingutbud man förr reste till London för att få kan man idag få via Internet, och nätshoppa är ju lätt. Sevärdheterna måste man däremot fortfarande resa dit för att se.

Och en fördel som båten alltid kommer att ha är att man inte behöver tänka på bagagevikten. Så man kan ju hoppas.

Emil G
Inlägg: 111
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 15:46

Re: Ombordkarta Princess of Scandinavia 1995

Inlägg av Emil G »

Fyrtornet skrev: tis 08 sep 2020, 15:03
peterpan skrev: sön 06 sep 2020, 21:20 Blir inte resor till UK ”tax free” igen nu efter Brexit?
Kanske läge för englandstrafik igen över Nordsjön?
Jag gissar att taxfree bara är en bonus, men kanske inte tillräckligt för att göra trafiken lönsam. Konkurrensen från lågprisflyget är nog fortfarande för svår för att starta upp passagerartrafik på sådana långa linjer?

Mycket av det shoppingutbud man förr reste till London för att få kan man idag få via Internet, och nätshoppa är ju lätt. Sevärdheterna måste man däremot fortfarande resa dit för att se.

Och en fördel som båten alltid kommer att ha är att man inte behöver tänka på bagagevikten. Så man kan ju hoppas.
Hade varit kul men frågan är om det ens finns lämpliga fartyg för rutten. Tar det mer än 24 timmar tror jag dessvärre linjen är ointressant, särskilt som det verkar som att det ska startas nattåg till kontinenten som alternativ till flyg. Men man kan hoppas, tycker det är lite intressant att ingen försökt sig på en linje åtminstone till Norska Sörlandet sen DFDS lade ner.

Sen måste det nog till vissa skribentens förfäran behövas en av de förhatliga ro-paxfärjorna så man samtidigt kan styra om delar av godstrafiken till en ny linje. Huruvida lastpråmen endast ska erbjuda däcksplats och micrad mat eller erbjuda hytter under bildäck och snabbmatsrestaurang låter jag vara osagt.

Trådstartare
Fyrtornet
Inlägg: 161
Blev medlem: sön 24 mar 2019, 18:26

Re: Ombordkarta Princess of Scandinavia 1995

Inlägg av Fyrtornet »

Emil G skrev: tis 08 sep 2020, 16:10 Sen måste det nog till vissa skribentens förfäran behövas en av de förhatliga ro-paxfärjorna så man samtidigt kan styra om delar av godstrafiken till en ny linje. Huruvida lastpråmen endast ska erbjuda däcksplats och micrad mat eller erbjuda hytter under bildäck och snabbmatsrestaurang låter jag vara osagt.
Gärna stor fraktkapacitet, men har man inga högre ambitioner än att erbjuda micromat eller snabbmat så lär man inte få några passagerare heller. Komforten ombord är nämligen viktigare på en lång linje än på en kort. Då har man skjutit sig själv i foten från början.

rederiet
Inlägg: 211
Blev medlem: mån 18 mar 2019, 12:21

Re: Ombordkarta Princess of Scandinavia 1995

Inlägg av rederiet »

Någon som har brygg bilder från detta fartyg

Emil G
Inlägg: 111
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 15:46

Re: Ombordkarta Princess of Scandinavia 1995

Inlägg av Emil G »

Fyrtornet skrev: tis 08 sep 2020, 17:24
Emil G skrev: tis 08 sep 2020, 16:10 Sen måste det nog till vissa skribentens förfäran behövas en av de förhatliga ro-paxfärjorna så man samtidigt kan styra om delar av godstrafiken till en ny linje. Huruvida lastpråmen endast ska erbjuda däcksplats och micrad mat eller erbjuda hytter under bildäck och snabbmatsrestaurang låter jag vara osagt.
Gärna stor fraktkapacitet, men har man inga högre ambitioner än att erbjuda micromat eller snabbmat så lär man inte få några passagerare heller. Komforten ombord är nämligen viktigare på en lång linje än på en kort. Då har man skjutit sig själv i foten från början.
Håller helt med. 24 timmar på en båt måste vara så bekväma att man kan tänka sig att göra det igen inom en inte allt för avlägsen framtid. Sen är väl frågan vad det finns underlag för, tror nog man får nöja sig med ro-paxfärjor med en kapacitet på maximalt 500 passagerare om något ska funka och då blir väl ombordupplevelsen därefter också. Det blir ju lite problematiskt när överfarten tar drygt ett dygn och man ska se till att det både är en bekväm natur och en trevlig dagstur samtidigt som man ska få ekonomi i det hela.

Nåja, drömma är åtminstone gratis...

Tor Britannia
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 23 feb 2020, 18:33
Ort: London

Re: Ombordkarta Princess of Scandinavia 1995

Inlägg av Tor Britannia »

Ar helt enig med Emil G - en Englandslinje skulle endast vara genomforbar som Ro-Pax.
Men fragan ar om Finnlines kan fa loensamhet i Ropax Helsinki-Travemunde, varfoer kan inte DFDS Goteborg/Esbjerg-Immingham (exempelvis)?
Och daer kommer det inte att bli nagon Tax-Free.
Dessutom sjovagen ar ju jamforbara Finland-Tyskland resp Skandinavien-UK.

Trådstartare
Fyrtornet
Inlägg: 161
Blev medlem: sön 24 mar 2019, 18:26

Re: Ombordkarta Princess of Scandinavia 1995

Inlägg av Fyrtornet »

Idag damp nya boken "The North Sea Bridge" ner i brevlådan.
Den är skriven Kalle Id, en finsk författare, och handlar om färjetrafik från alla de nordiska länderna till Storbritannien mellan 1820-2014.
Har ännu så länge bara bläddrat igenom den men kan konstatera att den innehåller många läckra bilder.

Boken om Tor Line är några år äldre och fokuserar mer på just det rederiet och trafiken från Sverige. Även den innehåller många fina bilder.

20200916_173124~2.jpg
20200916_173124~2.jpg
20200916_173124~2.jpg (681.27 KiB) Visad 55 gånger
Smakprov:
https://www.ferrypubs.co.uk/product/the ... ea-bridge/
Skriv svar