Titanic passagerarinformation

Lägg upp broschyrer, ritningar och andra dokument här
Användarvisningsbild

GB80
Inlägg: 113
Blev medlem: fre 13 nov 2020, 02:59
Ort: Malmö

Titanic passagerarinformation

Inlägg av GB80 »

Jag lägger upp lite utdrag från White Star Lines originalinformationsbroschyr som delades ut i varje första klasshytt ombord på Titanic. Den innehåller en utmärkt beskrivning av fartygets ombordutbud och har även en passagerarlista vilket var en service för resenärerna som därmed visste om de hade bekanta ombord eller ej.

Det enda som den inte har med är en däcksplan.

För egen del skulle jag inte ha något emot att korsa Atlanten med detta och andra motsvarande fartyg. Detta då utvecklingen snabbt gått framåt sedan Cunards första Britannia från 1840 och komfort samt servicenivå var väl utvecklad jämfört med referensen som utgjordes av påkostade hotell i land.
Bilagor
White Star Line - Titanic - Inf - White Star Line_Page_01.jpg
White Star Line - Titanic - Inf - White Star Line_Page_01.jpg
White Star Line - Titanic - Inf - White Star Line_Page_01.jpg (140.07 KiB) Visad 483 gånger
White Star Line - Titanic - Inf - White Star Line_Page_02.jpg
White Star Line - Titanic - Inf - White Star Line_Page_02.jpg
White Star Line - Titanic - Inf - White Star Line_Page_02.jpg (178.27 KiB) Visad 483 gånger
White Star Line - Titanic - Inf - White Star Line_Page_03.jpg
White Star Line - Titanic - Inf - White Star Line_Page_03.jpg
White Star Line - Titanic - Inf - White Star Line_Page_03.jpg (177.47 KiB) Visad 483 gånger
White Star Line - Titanic - Inf - White Star Line_Page_04.jpg
White Star Line - Titanic - Inf - White Star Line_Page_04.jpg
White Star Line - Titanic - Inf - White Star Line_Page_04.jpg (153.77 KiB) Visad 483 gånger
White Star Line - Titanic - Inf - White Star Line_Page_05.jpg
White Star Line - Titanic - Inf - White Star Line_Page_05.jpg
White Star Line - Titanic - Inf - White Star Line_Page_05.jpg (157.95 KiB) Visad 483 gånger
White Star Line - Titanic - Inf - White Star Line_Page_06.jpg
White Star Line - Titanic - Inf - White Star Line_Page_06.jpg
White Star Line - Titanic - Inf - White Star Line_Page_06.jpg (107.85 KiB) Visad 483 gånger
White Star Line - Titanic - Inf - White Star Line_Page_07.jpg
White Star Line - Titanic - Inf - White Star Line_Page_07.jpg
White Star Line - Titanic - Inf - White Star Line_Page_07.jpg (110.59 KiB) Visad 483 gånger
White Star Line - Titanic - Inf - White Star Line_Page_08.jpg
White Star Line - Titanic - Inf - White Star Line_Page_08.jpg
White Star Line - Titanic - Inf - White Star Line_Page_08.jpg (168.84 KiB) Visad 483 gånger
White Star Line - Titanic - Inf - White Star Line_Page_19.jpg
White Star Line - Titanic - Inf - White Star Line_Page_19.jpg
White Star Line - Titanic - Inf - White Star Line_Page_19.jpg (110.67 KiB) Visad 483 gånger
White Star Line - Titanic - Inf - White Star Line_Page_24.jpg
White Star Line - Titanic - Inf - White Star Line_Page_24.jpg
White Star Line - Titanic - Inf - White Star Line_Page_24.jpg (185.84 KiB) Visad 483 gånger
White Star Line - Titanic - Inf - White Star Line_Page_25.jpg
White Star Line - Titanic - Inf - White Star Line_Page_25.jpg
White Star Line - Titanic - Inf - White Star Line_Page_25.jpg (140.02 KiB) Visad 483 gånger
Användarvisningsbild

Fyrtornet
Inlägg: 378
Blev medlem: sön 24 mar 2019, 19:26

Re: Titanic passagerarinformation

Inlägg av Fyrtornet »

Intressant att "travellers cheques" fanns redan på den tiden.

Intressant att man släckte ljusen i salongerna vid en viss tid sent på kvällen, med andra ord fanns inget annat att göra då än att dra sig tillbaka till hytterna.

Var det bara en sittning till middagen? Med tanke på menyerna så kanske det stämmer, om man skulle hinna äta alla rätter. Har även läst att det egentligen inte fanns någon övrig kvällsunderhållning som på dagens fartyg, utan det var middagen som VAR kvällsunderhållningen?

Systerfartyget OLYMPIC lämnade New York vid lunchtid den 13 april, ett och ett halvt dygn före kollisionen, med kurs mot England.
Befälet ombord visste via radion vad skedde med TITANIC, men var det inte så att man ville undanhålla detta för de egna passagerarna så långt som möjligt? Åtminstone blev inte hela vidden av olyckan känd för OLYMPICs passagerare förrän man nådde England och kunde läsa tidningarna.
Men detsamma kanske är sant för alla andra passagerarfartyg som var till sjöss under dessa dagar i mitten av april 1912.
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 2082
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Titanic passagerarinformation

Inlägg av Risberg »

Fyrtornet skrev: lör 17 apr 2021, 13:37 Befälet ombord visste via radion vad skedde med TITANIC, men var det inte så att man ville undanhålla detta för de egna passagerarna så långt som möjligt? Åtminstone blev inte hela vidden av olyckan känd för OLYMPICs passagerare förrän man nådde England och kunde läsa tidningarna.
Men detsamma kanske är sant för alla andra passagerarfartyg som var till sjöss under dessa dagar i mitten av april 1912.
Lustigt nog har filmer om fartyg som går under och andra sjöfartsolyckor och -katastrofer varit väldigt vanligt förekommande på de fraktfartyg jag har varit passagerare på!
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Lars H
Inlägg: 156
Blev medlem: sön 24 mar 2019, 18:50

Re: Titanic passagerarinformation

Inlägg av Lars H »

Gjorde en resa med Seabourn Legend, som var ”huvudpersonen” i filmen ”Speed 2, Cruise Control”. Gissa vilken film som var lätt att där finna på en TV-kanal?

Ungefär som på det utmärkta gamla trähotellet Coronado i San Diego, där man ständigt kan se ”Some Like It Hot”.
Användarvisningsbild

Trådstartare
GB80
Inlägg: 113
Blev medlem: fre 13 nov 2020, 02:59
Ort: Malmö

Re: Titanic passagerarinformation

Inlägg av GB80 »

Traditionellt brukade passagerarna dra sig tillbaka vid 10-11-tiden på kvällen så "behovet" att ha nattöppna utrymmen förelåg inte direkt utan fartyget blev tämligen tyst och lugnt då. Ville man fortfarande vara uppe gick det annars att uppehålla sig i receptionsrummet utanför matsalen på D-däck samt i trapphallarna samt ute på däck.

Fartygen var ju utformade som hotell och serviceupplägget var ju likartat varför konceptet "nattliv" inte var en del av paketet. Besättningen brukar ju också snygga till salonger och annat under natten samtidigt som det var full fart med frukostförberedelserna.

Underhållning fanns i form av orkestern, annars var det hotellstil även på den fronten. Således ingen "organiserad" underhållning som ett kryssningsfartyg erbjuder. Vanligtvis fördrev man tiden med en promenad på däck (generösa promenaddäck), ett besök i verandacaféerna på A-däck, rökrummet, Café Parisien på B-däck, gymnastiksalen på båtdäck, poolavdelningen, det turkiska badet (tänk spa), alternativt loungen (där det även fanns böcker), läs/skrivrummet alternativt koppla av i hytten.

Första och andra sittning förekom i matsalerna beroende på kapacitet fast var vanligare i framförallt andra och tredje klass. Intog man samtliga måltider i à la carte-restaurangen fick man en viss återbetalning av biljettpriset hos pursern då man inte utnyttjade den inkluderade matsalen (restaurangen serverade alla tre huvudmåltiderna).

Dagliga nyheter brukade levereras till hytterna (telegram togs emot och ett nyhetsblad trycktes upp i fartygets eget tryckeri) så det gick att hålla sig uppdaterad (förutom att skicka och ta emot privata telegram).

Olympic stävade med full fart mot Titanic när nödläget blev känt och det diskuterades även att överföra de överlevande som räddats av Carpathia dit men detta avstyrdes med teorin att det inte var lämpligt för de chockade passagerarna att återigen borda ett nästan identiskt fartyg som de sett sjunka dagen innan.

Det finns en bok om Olympics försök att nå Titanic som heter The Other Side of the Night.
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 2082
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Titanic passagerarinformation

Inlägg av Risberg »

GB80 skrev: lör 17 apr 2021, 19:35 Underhållning fanns i form av orkestern, annars var det hotellstil även på den fronten. Således ingen "organiserad" underhållning som ett kryssningsfartyg erbjuder. Vanligtvis fördrev man tiden med en promenad på däck (generösa promenaddäck), ett besök i verandacaféerna på A-däck, rökrummet, Café Parisien på B-däck, gymnastiksalen på båtdäck, poolavdelningen, det turkiska badet (tänk spa), alternativt loungen (där det även fanns böcker), läs/skrivrummet alternativt koppla av i hytten.
Inte minst täckta promenaddäck, som t.o.m. NORWAY, ex FRANCE hade.
PICT1313.JPG
PICT1313.JPG
PICT1313.JPG (2.27 MiB) Visad 346 gånger
Täckt promenaddäck på NORWAY
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Användarvisningsbild

Trådstartare
GB80
Inlägg: 113
Blev medlem: fre 13 nov 2020, 02:59
Ort: Malmö

Re: Titanic passagerarinformation

Inlägg av GB80 »

Norway byggdes ju om på så vis att promenaddäcken blev "arkader" vilket man kan se på bilden.

Olympic hade i originalutförande två generösa promenaddäck på A- och B-däck, det sistnämnda var inglasat i stort sett i hela längden medan däcket ovanför var öppet åt sidorna.

Titanic förlorade B-promenaddäcket då hytterna drogs ut till sidorna, Café Parisien inrättades på styrbords sida i den kvarvarande delen, à la carten med tillhörande kök/byssa tog över på babords sida. Endast vestibulerna vid huvudtrappan på B-däck var oförändrade. A-däcket blev inglasat för att ersätta raderingen av B-däckspromenaden.

Britannic blev en hybrid: Promenaddäck föröver på B-däck (inglasat), resten hytter och à la carte-restaurang (inget Café Parisien) med tillhörande faciliteter. A-däcket blev inglasat enligt samma koncept som Titanic och av samma skäl (d.v.s ersättning för raderingen av B-däckspromenaden).

Alla tre systrarna hade ett inglasat promenaddäck för andra klass, beläget på C-däck. En bild från en digital rekonstruktion av detta däck bifogas detta inlägg. På B-däck fanns ett öppet promenaddäck också för andra klass, beläget i aktern.

När Titanic sjösattes hade hon samma utförande som Olympic vilket innebar att ombyggnaden av B-däcket gjordes som del i utrustningsarbetet.
Bilagor
11934999_897800020301425_2353192868907389730_n.jpg
11934999_897800020301425_2353192868907389730_n.jpg
11934999_897800020301425_2353192868907389730_n.jpg (65.89 KiB) Visad 303 gånger
Skriv svar