Inlandssjöfart

Diskutera pråmtrafik här

Nautiker
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 23 mar 2019, 18:04
Medlemsnamn hos Landgången: Navigatören
Har tackat: 6 gånger
Har Tackats: 2 gånger

Inlandssjöfart

Inlägg av Nautiker » tis 30 apr 2019, 20:56

De senaste åren har pråmtrafiken seglat upp på den svenska sjöfartsagendan som ett grönt och effektivt alternativ för att avlasta våra hårt trafikerade väg- och järnvägsnät. För gemene man är nog pråmar annars något som för tankarna till kanalrika länder i Europa och då framför allt Holland. Och det är också som dessa låga och lite enklare fartyg, som slingrar sig fram i de smala vattendragen på kontinenten, som man vill se trafikslaget i Sverige. Alltså mer som en megalång lastbil på vatten med lastbilsmotor.
EU har sedan ett antal år gemensamma regler för inlandssjöfart, det vill säga trafik på kanaler, floder och insjöar, det som gemensamt kallas inre vattenvägar.
Sverige har tidigare valt att inte tillämpa reglerna men efter att sjöfartsnäringen visat intresse för inlandssjöfart kommer det även i Sverige bli möjlighet att bygga och utrusta fartyg enligt de regler som gäller för Kontinentaleuropas inre vattenvägar.


Kehinde
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 19 mar 2019, 12:48
Har Tackats: 4 gånger

Re: Inlandssjöfart

Inlägg av Kehinde » tor 02 maj 2019, 23:37

Nja, skulle inte påstå, att pråmar är direkt något vanligt transportmedel på de europeiska kanalerna, men däremot på floderna. I kanalerna används fartyg för alla de typer av last och det gemensamma med alla dessa är den låga överbyggnaden för att passera broar.
Med tanke på att det finns slussar i ett stort antal av dessa kanaler, är det lite svårt för ett bogsersläp att slussa och samma sak gäller i princip också s.k. pushboats, som också kan bli nog så långa om de har många pråmar med sig.

Skriv svar