Svenska flaggans färger förr

Ordet är fritt!
Användarvisningsbild

Fyrtornet

Svenska flaggans färger förr

Inlägg av Fyrtornet »

Har svenska flaggans färger alltid sett ut som de gör idag, eller hade de blå ytorna en mer ljusblå nyans förr?

Ibland kan man på 100 år gamla svartvita fotografier se svenska flaggan där det gula korset är mycket mörkare än de blåa områdena. Då kan man felaktigt tolka det som att det är korset som är blått och de övriga ytorna gula... om man inte från början vet bättre.

Nu vet jag att tidig svartvit film, åtminstone till och med cirka 1925, var extra känslig för blå färg, vilket innebär att blå färger blev onaturligt ljusa på bilderna medan röda färger istället blev onaturligt mörkare. Därför är det inte ovanligt på gamla bilder att himlen ofta är vit utan synliga moln (eftersom himlen är blå och filmen överkänslig för blått, och därmed ser man inte heller om det finns vita moln på himlen).

Men är detta den enda förklaringen? Samma fenomen kan man se på gamla bilder av brittiska flaggan, men jag har läst någonstans att den brittiska flaggan förr hade ljusare blå färg än den har idag (vet inte om det stämmer). Var de blå färgerna i svenska flaggan också ljusare förr än de är idag?

Ett exempel. Flaggan i fören på gotlandsbåten Vineta bör väl vara svenska flaggan:

Bild
Bild från: https://gotlandsbatar.com/2019/02/03/vineta/
Senast redigerad av Fyrtornet den mån 09 nov 2020, 17:46, redigerad totalt 1 gånger.

peterpan

Re: Svenska flaggans färger förr

Inlägg av peterpan »

Jag tror du rätt. Har också en känsla av att det blå i flaggan var ljusare förr. Kommer ihåg att när det var ”svenska flaggans dag” när man var barn så tågade byns olika föreningar, organisationer och sällskap med fanor, och jag minns att på vissa fanor var de blå fälten klart ljusblått. Minns det för att blått var lite av min favoritfärg och de ljusblå flaggor à var klart snyggare.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Fyrtornet skrev: lör 07 nov 2020, 14:41 Har svenska flaggans färger alltid sett ut som de gör idag, eller hade de blå ytorna en mer ljusblå nyans förr?

Ibland kan man på 100 år gamla svartvita fotografier se svenska flaggan där det gula korset är mycket mörkare än de blåa områdena. Då kan man felaktigt tolka det som att det är korset som är blått och de övriga ytorna gula... om man inte från början vet bättre.

Nu vet jag att tidig svartvit film, åtminstone till och med cirka 1925, var extra känslig för blå färg, vilket innebär att blå färger blev onaturligt ljusa på bilderna medan röda färger istället blev onaturligt mörkare. Därför är det inte ovanligt på gamla bilder att himlen ofta är vit utan synliga moln (eftersom himlen är blå och filmen överkänslig för blått, och därmed ser man inte heller om det finns vita moln på himlen).

Men är detta den enda förklaringen? Samma fenomen kan man se på gamla bilder av brittiska flaggan, men jag har läst någonstans att den brittiska flaggan förr hade ljusare blå färg än den har idag (vet inte om det stämmer). Var de blå färgerna i svenska flaggan också ljusare förr än de är idag?

Ett exempel. Flaggan i fören på gotlandsbåten Vineta bör väl vara svenska flaggan:

https://www.google.com/search?q=gotland ... Idmi1Jpb2M
Är inte flaggfärgen fortfarande ganskka blass, ljusbå. Jag tror enbart det berodde på att gammal svart/vit-teknik inte bara gjorde blåa färger ljusare utan också gula färger mörkare.

Tvärtimot, om man ser på skeppsmålningar på Wasa-museet så var svenska flaggan vackert mörkblå på 1600-talet.

Intressant är för övrigt att den ukrainska flaggan har samma nyancer av blått och gult. Det lär vara för att det var Carl XII som uppmuntrade den ukrainska nationalkänslan - att de inte var ryssar. (Ironiskt, eftersom vikingarna grundlade Gårdarike (Ryssland) i Kaunagård (Kijiv).

För att provocera litet föredrar jag den vackara, skånska, röda med gult kors. :P
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia Uppdaterad bokinformation "Fra LILLEBELT til SKÅNE"

Kehinde

Inlägg av Kehinde »

Jaha, det föredrog Vidkun också.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Kehinde skrev: lör 07 nov 2020, 17:43 Jaha, det föredrog Vidkun också.
Om det er Vidkun Quisling Du tänker på , så var det solkorsflaggan (med för mig okänt ursprung) han anammade. Den ser olycktligtvis likadan ut, men den skånska flaggan baserar sig på landskapsvapnet; rött griphuvud (med blå krona) på guldbakgrund, ett vapen som kommer från Malmös stadsvapen, som Malmö fick av unionskungen Erik av Pommern, när han försökte övertala staden att stödja hans systerson som tronföljare i Calmarunionen. Pommern har nämligen också gripen i sitt vapen, därför har Unity Line en färja på Trelleborg - Swinoujscie-leden som heter GRYF, och faktiskt har en grip på sina skorstenssidor. Så kan man naturligtvis invända att med ett rött griphuvud på guldbotten borde den skånska flaggan varit gul med rött kors. Men det var Calmarunionens flagga, som är äldre än den skånska (som är äldre än Nasjonal Samlings solkorsflaqgga), och som Svenska Kyrkan dessutom stulit (precis som EU stulit Europarådets flagga).

Så är jag av den generella uppfattningen att man inte skall låta nazister stjäla våra gamla symboler, det vare sig Norrøna, från vikingatiden eller medeltiden. Det finns en nynazistisk affär i Berlin som säljer en massa kläder och annat med Norrøna symboler, vikingantydningar och till och med norska flaggdekorerade plagg, som norska regeringen försökt protestera mot utan att komma någonhvart. Låt dem inte lägga beslag på vår historia! :twisted: :twisted: :twisted:
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia Uppdaterad bokinformation "Fra LILLEBELT til SKÅNE"

Marre

Inlägg av Marre »

den skånska flaggan baserar sig på landskapsvapnet; rött griphuvud (med blå krona) på guldbakgrund, ett vapen som kommer från Malmös stadsvapen,
Den skånska flaggan är en kombination av den svenska och danska flaggan och av betydligt senare datum, närmare bestämt sent 1800-tal.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Marre skrev: sön 08 nov 2020, 16:55
den skånska flaggan baserar sig på landskapsvapnet; rött griphuvud (med blå krona) på guldbakgrund, ett vapen som kommer från Malmös stadsvapen,
Den skånska flaggan är en kombination av den svenska och danska flaggan och av betydligt senare datum, närmare bestämt sent 1800-tal.
Fel! Dubbelt fel! Det är en vanlig missuppfattning att den är en blandning av den danska och svenska, men färgerna är alltså landskapsvapnets. Och flaggan uppstod på 1500-talet. 8-)
Senast redigerad av Risberg den sön 08 nov 2020, 21:59, redigerad totalt 1 gånger.

Marre

Inlägg av Marre »

...därom tvistar di lärde.

Kehinde

Inlägg av Kehinde »

Risberg skrev: lör 07 nov 2020, 18:33
Om det er Vidkun Quisling Du tänker på , så var det solkorsflaggan (med för mig okänt ursprung) han anammade.
Världens enda fyrkantiga solkors flagga, eller :P :P
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Kehinde skrev: mån 09 nov 2020, 09:41
Risberg skrev: lör 07 nov 2020, 18:33
Om det er Vidkun Quisling Du tänker på , så var det solkorsflaggan (med för mig okänt ursprung) han anammade.
Världens enda fyrkantiga solkors flagga, eller :P :P
Vet inte, är inte så bevandrad i solkorsflaggor, men det var hvad Nasjonal Samling själv kallade den. Känner Du till några runda solkorsflaggor? :lol:

Och så vill jag påtala att Du gör Dig skyldig till ett mycket fult felcitat genom att para ihop den citerade meningen med de tre "Väldigt onda" "emoijina" och stryka allt däremellan. De syftade på nazisters missbruk och stöld av gamla nordiska symboler. Litet anständighet i debatten, om jag får be! :x
Skriv svar