Coronavaccinet

Ordet är fritt!

Mistluren

Re: Coronavaccinet

Inlägg av Mistluren »

Avtalen är ju dynamiska, så detaljerna ändras ju med utvecklingen. Nu valde jag att gå in i detalj på just USA och Storbritannien eftersom jag nyligen sett sammanställningar på deras vaccinsituation. Storbrittaniens har jag dessutom länkat. Exempel på länder med liknade egna avtal som Storbritannien är Frankrike, Nederländerna, Tyskland och Italien. De valde tidigt att satsa pengar på vaccinutvecklingen och kommer därför att få egna doser före och parallellt med de doser som fördelas enligt EU-avtalet.

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

Löfven håller tydligen presskonferens nu angående att man fått ytterligare en kvot om 2,25 doser. Det borde bli 5,25 sammanlagt. Tidshorizonten är oklar för mig. Orkar bara inte lyssna på den människan, men den som förmår sig till det kan ju göra det.

Hur som helst, så är det ju extremt sent jämfört med andra och fortfarande bara en fjärdedel av behovet 2x10 miljoner.
Användarvisningsbild

Holger
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Holger »

Jag har hört/läst att 70% räcker för att få kontroll över viruset.
Mistluren skrev: tis 17 nov 2020, 14:58USA ligger före Storbritannien och kan eventuellt ha vaccinerat hela befolkningen med dubbla doser redan i april.
Knappast.
Tillverkarna kommer aldrig att ha tillräckligt med doser fram till april för att täcka USAs befolkning, även om det vore enda landet som fick doser.
Sedan kommer ju tidsåtgången för själva vaccineringen til detta.
Här snackas det om en tidsrymd på 2 år för hela tyska befolkningen!

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

70% räcker nog ungefät gränsen för att det inte skall blossa upp en ny epidemi och det är kanske det allra viktigaste. Men det räcker förmodligen inte för att stoppa lokala utbrott eller för att få bort smittan. Så på den nivån får man räkna med att det kommer att fortsätta att poppa upp här och där.

Hur det går i USA återstår att se. Men det är ett faktum att man satsat stort och brett på nästan tio parallella spår. Får man träff på hälften av dessa kan man nog bli klara i april. Två är man ju i princip klara med och ytterligare ett antal ser väldigt bra ut. Så omöjligt är det inte.

De 3 miljoner doserna till Sverige är ju inte heller från ett helt klart vaccin. Däremot verkar de 4,5 miljonerna man presenterade i dag vara från ett av de två i princip färdiga USA-vaccinen. (Det visade sig faktiskt vara 4,5 miljoner doser till 2,25 miljoner personer. Inte 2,25 miljoner doser som sades först.)
Användarvisningsbild

Risberg
Medlemsnamn hos Landgången: Risberg

Inlägg av Risberg »

Mistluren skrev: tis 17 nov 2020, 16:35 Löfven håller tydligen presskonferens nu angående att man fått ytterligare en kvot om 2,25 doser. Det borde bli 5,25 sammanlagt. Tidshorizonten är oklar för mig. Orkar bara inte lyssna på den människan, men den som förmår sig till det kan ju göra det.
Där har vi åtminstone något gemensamt! :(
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia

Origoxy

Inlägg av Origoxy »

Mistluren skrev: tis 17 nov 2020, 16:10 Avtalen är ju dynamiska, så detaljerna ändras ju med utvecklingen. Nu valde jag att gå in i detalj på just USA och Storbritannien eftersom jag nyligen sett sammanställningar på deras vaccinsituation. Storbrittaniens har jag dessutom länkat. Exempel på länder med liknade egna avtal som Storbritannien är Frankrike, Nederländerna, Tyskland och Italien. De valde tidigt att satsa pengar på vaccinutvecklingen och kommer därför att få egna doser före och parallellt med de doser som fördelas enligt EU-avtalet.
https://launchandscalefaster.org/COVID-19

Hur beställningarna på vaccinet ser ut, som Du ser så räknas hela EU som en grupp, eftersom vi har ”advanced purchase agreement”, om detta är tack vare eller trots Sverige har jag ingen uppfattning om.

Det som står ut, som jag nämnde i tidigare inlägg är Canada som har säkrat vaccin till 5 x befolkningen.......

Sedan kommer nog US som Du skriver få vaccinet först, av flera skäl, om inte andra pga att flera av bolagen är just amerikanska och, om pandemin lärt oss något är det att det gälleratt ha egna resurser.

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

Origoxy skrev: ons 18 nov 2020, 16:55
Mistluren skrev: tis 17 nov 2020, 16:10 Avtalen är ju dynamiska, så detaljerna ändras ju med utvecklingen. Nu valde jag att gå in i detalj på just USA och Storbritannien eftersom jag nyligen sett sammanställningar på deras vaccinsituation. Storbrittaniens har jag dessutom länkat. Exempel på länder med liknade egna avtal som Storbritannien är Frankrike, Nederländerna, Tyskland och Italien. De valde tidigt att satsa pengar på vaccinutvecklingen och kommer därför att få egna doser före och parallellt med de doser som fördelas enligt EU-avtalet.
https://launchandscalefaster.org/COVID-19

Hur beställningarna på vaccinet ser ut, som Du ser så räknas hela EU som en grupp, eftersom vi har ”advanced purchase agreement”, om detta är tack vare eller trots Sverige har jag ingen uppfattning om.

Det som står ut, som jag nämnde i tidigare inlägg är Canada som har säkrat vaccin till 5 x befolkningen.......

Sedan kommer nog US som Du skriver få vaccinet först, av flera skäl, om inte andra pga att flera av bolagen är just amerikanska och, om pandemin lärt oss något är det att det gälleratt ha egna resurser.
Nej, EU räknas inte som en grupp på grund av att man sammantaget har kommit långt. Att EU räknas som en grupp i just den sammanställningen beror antagligen på att författaren av sammanställningen velat göra det enkelt för sig, i ett utifrån perspektiv.

Doserna inom EU är inte alls jämnt fördelade eftersom just den sammanställningen summerar de individuella ländernas beställningar och den EU-gemensamma.

Tex har Sverige, via EU fått 3 miljoner av de 400 miljonerna Oxforddoserna och 4,5 miljoner av de 300 miljoner Pfizerdoserna.

Detta är mycket mindre än vad som vore prproportionellt mot Sveriges befolkning och beror, SOM SAGT, på att andra EU länder också sedan tidigare har egna beställningar vid sidan av EUs hängavtal.

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

Oxford/Astra-Zenicas vaccin verkar fungera. Det var ju bra för då kommer Sverige förmodligen att kunna få ett hyggligt antal doser innan sommaren i alla fall.

Men tyvärr så ligger ju de gemensamma EU-avtalen också senare i tid. I USA, Storbritannien och Tyskland räknar man med att börja inom några veckor. I Sverige lär nog inte de första få något vaccin förrän i februari.

Mumin

Inlägg av Mumin »

Men du har också sett att den bara ger ett skydd på 70% vilket i och för sig är liknande vanliga influensa vaccin men tydligt sämre än Biontechs och Modernas vaccin.

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

Mumin skrev: mån 23 nov 2020, 21:16 Men du har också sett att den bara ger ett skydd på 70% vilket i och för sig är liknande vanliga influensa vaccin men tydligt sämre än Biontechs och Modernas vaccin.
Det är väl i och för sig lite oklart. Man har ju provat att ge vaccinet på olika vis och på det mest effektiva viset när man ca 90%, medan man faktiskt bara nådde 62% med en stor dos.

Eftersom det mest effektiva sättet var att först ge en liten dos och sedan efter några veckor ge en stor, så är det förstås mindre bra eftersom vaccinet bara kommer att kunna hjälpa hälften så många med samma antal doser, jämfört med om man kunnat börja med en stor dos. Den första lilla dosen ger inte något tillräckligt skydd ens temporärt.

Men det är ändå något. Sveriges Tre miljoner doser skulle ju kunna räcka till att ge 1,5 miljoner människor 90% skydd. Sedan har man 4,5 miljoner doser till 2,25 miljoner människor från Pfizer. Totalt kan man nog skrapa ihop vaccin till åtminstone 5 miljoner människor innan sommaren är slut.

Det är förstås dåligt jämfört med andra länder, men det är ändå hyggligt positivt tycker jag.
Skriv svar