Karantän vid Östersjö kryssningar

Ordet är fritt!

Penny

Karantän vid Östersjö kryssningar

Inlägg av Penny »

Jag fortsätter tråden om karantän efter kryssning med Viking, Silja och Tallink.

Det räknas som en utlandsresa om man reser till Finland även om man inte kliver av i hamn. Dessa fartyg räknas som kryssningsfartyg där många människor befinner sig, enligt Folkhälsomyndigheten och där kan det ske smittspridning . Efter en resa så rekommenderas att följa de instruktioner som skrivs för utlandsresa.

Det svaret fick jag. Men det kan ju hända att det ändrats.

Sjögrabb

Re: Karantän vid Östersjö kryssningar

Inlägg av Sjögrabb »

Var i ligger oklarheten?

Det står klart och tydligt på Folkhälsomyndighetens webbsida följande:
"Dessutom bör alla följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer om att testa sig direkt efter ankomsten till Sverige samt ytterligare en gång efter fem dagar. Under den här tiden bör man även isolera sig och undvika nära kontakter i sju dagar. Dessa rekommendationer gäller alla, såväl utländska som svenska medborgare. Rekommendationen gäller oavsett om du tidigare haft covid-19."

Sedan när är Åland eller Finland inte utlandet? Och visst du kanske inte går iland, men ombord på fartygen stöter du ju ihop med nationaliteter av olika slag. Det är ju inte den utländska luften som smittar, det är ju den eventuella kontakten med människor som gör det. Solklart!

På hemsidan förklaras också vilka som undantas av denna regel, och att vilja åka på en kryssning är INTE ett undantag!

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smi ... i-sverige/

Henrik

Inlägg av Henrik »

If you never leave the ship you never been abroad.. thats how I see it

Henrik

Inlägg av Henrik »

Im sure Viking and TS are fully aware of the legislation and they are selling cruises. Are they not?

Markmeister89
Kontakt:

Inlägg av Markmeister89 »

I Finland marknadsförs Stockholmskryssningarna med Baltic Princess och Galaxy som karantänsfria och man marknadsför kryssningar överlag både i Finland och här på Åland.

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

I Sverige finns bara rekomendationer och inga regler, eftersom regeringen är livrädd för att behöva betala ut ersättning till näringsidkarna om man inför regler. Det är ju däri merparten av också den större problematiken ligger.

Men självklart betyder såväl utomlands, som för den delen engelskans abroad, att man just har varit utanför landets gränser. Har inget att göra med om man gått igenom något annat lands inresekontroll eller inte. Det gäller även för tax-freen. Eller skall ordet tolkas olika beroende på om det kan ge en fördel eller nackdel?

weatherc

Inlägg av weatherc »

Enkelt,om du som bosatt i Sverige är tillåten att köpa tax-free, har du varit utomlands.
Detta gäller ju inte Finland-Åland där skattegränsen, och därmed tax-free-gränsen, är innanför landets gränser.
För att inte varit utomlands, sett från Sverige/Stockholm, borde ju båtarna sätta av passagerarna vid typ svenska Utö, och plocka upp dem igen på hemvägen. :lol:
I Sverige finns bara rekomendationer och inga regler, eftersom regeringen är livrädd för att behöva betala ut ersättning till näringsidkarna om man inför regler. Det är ju däri merparten av också den större problematiken ligger.
kan trösta, samma problem har det varit i Finland. Med riktiga och vettiga regler i stället för rekommendationer skulle detta fanstyg ha varit betydligt bättre under kontroll...

Trådstartare
Penny

Inlägg av Penny »

alewi skrev: Igår, 14:41
Finnjet. skrev: sön 02 maj 2021, 20:26 Är det karantän efter en kryssning???
Om du åker kryssningen utan kliva av i annat land så är det ingen karantän i varken Sverige eller Finland för svenskar/finnar. Byta båt i Åland räknas inte som landstigning i annat land.
Som jag har skrivit innan så jo, du har varit på finländsk mark oavsett om du klivit iland eller inte. Samma sak gällde ett flygplan som skulle landa i Norge, men som råkade hamna över svenskt luftrum tre minuter efter att Norge stängt gränsen mot Sverige 2020. De passagerarna var tvungna att sätta sig i karantän efter ankomst till Norge.

Håller dock med om att jag inte räknar det som att ha varit i ett annat land även om jag inte kliver av fartyget eller flygplanet. Eller att det inte är någon skillnad på ett svenskt köpcentrum eller ett fartyg, mer än att det är lättare att hålla distansen ombord på ett fartyg. Sedan så följer ju alla reglerna precis som de vill.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Är reglerna för när man har varit utomlands och i ett speciellt land så himla klara?

Jag minns när Color Line med PRINSESSE RAGNHILD inte lyckades ta sig till Danmark, utan var tvungna att gå tillbaka till Norge utan att ha lämnat norskt farvatten. Det blev en överraskning för alla passagerrna, när tullen stod och väntade på dem.

Historien om det norska flyget, som hann vara tre minuter i svenskt luftrum och passagerarna därför tvingades i carantaine låter ju helt absurd!

Själv slapp jag en dyr krigsrisförsäkring till Elfenbenskusten, tack vare att jag inte hade visum till landet och således inte kunde lämna hamnområdet, på min resa Dakar - Abidjan - Zarate - Montevideo - Rio Grande - Santos - Rio de Janeiro - Fortaleza - Rotterdam 2003/04.

På 1970-talet kunde man som svensk medborgare åka fram och tillbaka till Sasnitz, även på östtysk färja, utan pass. Däremot kunde man inte ens gå ombord på TT-färjorna, och det var passpolisen i Trelleborg, som stoppade den, som försökte!
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Skriv svar