Undersökning: Har ni ersatt datorn med en smartphone?

Ordet är fritt!
Användarvisningsbild

kryzzarn
Kontakt:

Re: Undersökning: Har ni ersatt datorn med en smartphone?

Inlägg av kryzzarn »

1. Har ni dator hemma? (Ja/Nej)

2. Om nej, har ni haft dator tidigare?

3. Vilka för/nackdelar ser ni med dator kontra smartphone och vad fick er att välja den ena över den andra (eller båda)?

4. När skaffade ni dator och smartphone för första gången och vad var det som initierade införskaffandet?
1. Ja, tre stycken varav två är stationära.

2. --

3. För mig har alltid en telefon fungerat till att ringa folk med i första hand. Jag använder inga appar eller spel på den, heller inga sociala medier. Dessutom kan man inte köra Linux på en smartphone (egentligen kan man, men inte på ett praktiskt vis). En dator har dessutom bättre prestanda och större bildskärm, vilka är kvaliteér jag sätter värde på. Oavsett hur utvecklingen av smarta fånar fortsätter i framtiden har jag svårt att se att den någonsin kommer att bli en fullvärdig ersättare till en dator. Möjligtvis om de blir lika modulära och monopolbefriade som en dator skulle det kunna fungera. Samt att man på något sätt kunde koppla den till en större skärm. Men så länge man är låst till en viss tillverkare eller ett visst operativsystem är det uteslutet för min del. Dessutom ur en miljösynpunkt vore det väl att föredra att man kunde byta ut enskilda delar i sin telefon utan att behöva köpa en helt ny då en viss funktion lägger ned. Du kan ju byta ut processorn eller moderkortet i en dator utan att behöva byta t.ex lådan eller hårddisken. Så varför inte på en telefon? Det skulle väl innebära mindre pengar att tjäna för tillverkare, så det är väl där skon klämmer förstår jag ;-)

(Förövrigt: Om bara Android inte var ägt av Google vore det ett helt okej substitut för Linux. Google har en alldeles för stor marknadsandel av cybervärlden)

4. Min första egna dator fick jag redan som barn (Jag var nog ca. 6-7 år gammal) av mina föräldrar. Före det använde jag deras dator, i den mån man nu använder datorer som barn. Jag föredrog sandlådan, vill jag minnas :-).

Min första smartphone var en Samsung Galaxy Ace som jag köpte 2012. Helt okej telefon. Jag föredrog storleken på den framför min nuvarande.
. -. / ... .--- --- -- .- -. / .- .-.. ... -.- .- .-. / .... .- ...- . - ... / ...- .- --. //Kryzzarn

Mina bilder hos Flickr: https://www.flickr.com/photos/90555815@N06/
Min Youtube-kanal: https://www.youtube.com/channel/UCbz-DD ... __B1628Dhw
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Tycker mig se ett intressant resultat här: "Alla" verkar ha både dator(er) och avancerad mobiltelefon, men ingen föredrar att använda telefonen framför datorn.
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia Uppdaterad bokinformation "Fra LILLEBELT til SKÅNE"

Mikael

Inlägg av Mikael »

Risberg skrev: mån 05 apr 2021, 10:53 Tycker mig se ett intressant resultat här: "Alla" verkar ha både dator(er) och avancerad mobiltelefon, men ingen föredrar att använda telefonen framför datorn.
Och jag instämmer. Telefonen har jag för att ringa / ta emot samtal. Det mesta av appar som medföljde när telefonen var ny är borttagna eller stoppade. Kameran var det första som försvann.

Nej, jag föredrar att använda en av mina fyra bärbara när jag ska göra något som kräver uppkoppling.
Detta beror på att jag inte haft en smartphone före 2020 och är van att enbart ha hemtelefon / mobil utan finesser.

Och Nej jag tänker inte ändra mig utan fortsätter på samma sätt som innan jag skaffade smartphone.

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

kryzzarn skrev: mån 05 apr 2021, 10:24
(Förövrigt: Om bara Android inte var ägt av Google vore det ett helt okej substitut för Linux. Google har en alldeles för stor marknadsandel av cybervärlden)
Det är Linuxkärna i Android.
Användarvisningsbild

kryzzarn
Kontakt:

Inlägg av kryzzarn »

Mistluren skrev: mån 05 apr 2021, 13:15 Det är Linuxkärna i Android.
Jo, jag vet. Om man bara slapp Google så vore Android ett helt okej system :)
. -. / ... .--- --- -- .- -. / .- .-.. ... -.- .- .-. / .... .- ...- . - ... / ...- .- --. //Kryzzarn

Mina bilder hos Flickr: https://www.flickr.com/photos/90555815@N06/
Min Youtube-kanal: https://www.youtube.com/channel/UCbz-DD ... __B1628Dhw
Skriv svar