Avstängning av medlemmar

Regler, viktig information från administratörer och tekniska frågor från medlemmar.
Användarvisningsbild

Risberg

Re: Avstängning av medlemmar

Inlägg av Risberg »

rosquist666 skrev: fre 19 feb 2021, 10:23 Till exempel när vissa medlemmar jämför en svensk statstjänsteman med den nazistiska dödsängel så har det spårat totalt och då bör personen eller personerna i fråga kastas ut med huvudet före, mest för att det är ett brott mot flera länders lagar och som lagarna ser ut nu så är det den som driver forumet som hålls ansvarig för innehållet.
:shock: Har det gjorts i detta forum? :o Det har jag tack och lov missat.

Annars hålller jag med Dig, bortsett från Ditt näst sista avsnitt.
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia Uppdaterad bokinformation "Fra LILLEBELT til SKÅNE"

Robert Brink

Inlägg av Robert Brink »

Risberg skrev: fre 19 feb 2021, 09:39
Finnjet. skrev: fre 19 feb 2021, 08:39 Tycker det va bättre klimat på landgången.... Sen överlag tycker jag att det ska skrivas på svenska. Sett några trådar som jag sen slutat följa för jag inte Kan läsa och förstå innebörden. Detta är väl ett svenskt Forum? Engelska är ok.
Minns Du helt rätt nu? Jag minns bl.a. en ganska otrevlig hets mot norrmän i ett par trådar, som jag kan tänka mig är orsaken till att några av våra norska vänner i Landgången inte har anslutit sig till detta forum.
Stämmer att det var rätt så många påhopp och tråkig stämning. Flera kända skribenter upphörde också att skriva.
I övrigt så tycker jag Holgers svar här i tråden var bra.

//R

Marre

Inlägg av Marre »

Att trådar lätt blir off topic är något vi måste kunna acceptera,
tex om person 1 berättar om något från en finlandsresa, så tillägger person 2 kanske att det var precis samma jag upplevde när jag åkte till London, och då kommer person 3 och berättar om när den såg drottning Elisabeth i London osv...
För att komma tillbaka till ursprungstråden tror jag då det bästa sättet är att inte bry sig om eller kommentera "Londonresan", om det nu inte är det som är syftet med tråden, och vem avgör det?.

Jag tror att de många dubbel-, trippel, etc-trådarna beror på att man läst eller hört något och då vill dela med sig och helt enkelt inte läser gamla trådar och ser att de redan finns, alternativt att de gamla trådarna urspårat så fullständigt att det är enda sättet till rättning i ledet.

Personangrepp bidrar aldrig till något positivt. Ibland känns det som någon skriver för att berätta hur dumma och okunniga andra är.
Ibland vill man gärna kommentera och motargumentera, men vis av erfarenheten är risken då att man får dubbelt igen.

Det kan inte vara en lätt uppgift att vara moderator och läsa allt och censurera så att alla blir nöjda.

Johnny

Inlägg av Johnny »

Risberg skrev: fre 19 feb 2021, 10:35 :shock: Har det gjorts i detta forum? :o Det har jag tack och lov missat.

Det har tyvärr hänt.

Marina

Inlägg av Marina »

Stor eloge till dig, Holger, som håller en jättebra linje som moderator!
Det finns verkligen forum på nätet, där "åsiktskorridoren" är så smal pga petiga och nitiska moderatorer, att de över tid tappar medlemmar och relevans.

Vad gäller det med språken - jag skulle personligen som dansk/svensk medborgare kunna skriva allt på svenska - men om jag tex. diskuterar saker med någon som är dansk/norsk beträffande tex "vår" hamn, eller något som få svenskar relaterar sig till, då skulle det verka otroligt konstlad, och dessutom ett sätt att stänga ute alla från forumet som inte kan skriva på svenska. Och handen på hjärtat - folk som skriver på och endast förstår svenska intresserar sig nog inte så jättemycket för vare sig Frederikshavn, DFDS eller Color Carrier ;-)

Som skandinav värmer det mitt hjärta att se skandinaver kommunicera med varandra på sina egna språk obehindrat. Norrmännen gör det varje dag. Somliga pratar bokmål, andra nynorska, och de har vant sig vid varandras ord och dialekter. Liksom jag, som är född i Danmark, har bott många år i Sverige och dessutom älskar Norge och Island. Våra öron och sinnen kan mer än vi tror :thumme:

Vi har även en polsk kille i forumet, som skriver ibland. Jag har lagt märke till, att svarar man honom på svenska får man just inget svar - vilket inte är konstigt, men det är värt att tänka på; Svenska kan mycket, men inte allt.

En del forummedlemmar verkar ha lite, ska vi säga, förutfattade meningar, dels om varandra och dels de saker, som ibland debatteras. Och det verkar som att de vet exakt (säkert omedvetet, apropå nätbeteende) vilka knappar de ska trycka på för att åstadkomma en reaktion från motparten.

Där kan det ju vara på sin plats att en "vuxen" vänligt, bestämt och neutralt går in och ber folk i tråden att använda samma ton och respekt, som de själva gärna vill bemötas med. Och att man som debattör ibland sover på saken, innan man svarar. (Vilket kan vara svårt, när blodet rusar till och argumenten bara måste få komma ut genom fingrarna.)

Min tes är att avstängning leder till nerstängning. Alltså, om man börja stänga av människor eller hotar med en, två dagar i skamvrån, då bildas det en åsiktskorridor rent mentalt hos oss alla, som på sikt gör forumet dött.
Göteborg: Stena Jutlandica; 1 augusti 2020
Oslo: Pearl & Crown; Ikke fastlagt endnu
Skriv svar