Stor eloge till dig, Holger, som håller en jättebra linje som moderator!
Det finns verkligen forum på nätet, där "åsiktskorridoren" är så smal pga petiga och nitiska moderatorer, att de över tid tappar medlemmar och relevans.
Vad gäller det med språken - jag skulle personligen som dansk/svensk medborgare kunna skriva allt på svenska - men om jag tex. diskuterar saker med någon som är dansk/norsk beträffande tex "vår" hamn, eller något som få svenskar relaterar sig till, då skulle det verka otroligt konstlad, och dessutom ett sätt att stänga ute alla från forumet som inte kan skriva på svenska. Och handen på hjärtat - folk som skriver på och endast förstår svenska intresserar sig nog inte så jättemycket för vare sig Frederikshavn, DFDS eller Color Carrier
Som skandinav värmer det mitt hjärta att se skandinaver kommunicera med varandra på sina egna språk obehindrat. Norrmännen gör det varje dag. Somliga pratar bokmål, andra nynorska, och de har vant sig vid varandras ord och dialekter. Liksom jag, som är född i Danmark, har bott många år i Sverige och dessutom älskar Norge och Island. Våra öron och sinnen kan mer än vi tror
Vi har även en polsk kille i forumet, som skriver ibland. Jag har lagt märke till, att svarar man honom på svenska får man just inget svar - vilket inte är konstigt, men det är värt att tänka på; Svenska kan mycket, men inte allt.
En del forummedlemmar verkar ha lite, ska vi säga, förutfattade meningar, dels om varandra och dels de saker, som ibland debatteras. Och det verkar som att de vet exakt (säkert omedvetet, apropå nätbeteende) vilka knappar de ska trycka på för att åstadkomma en reaktion från motparten.
Där kan det ju vara på sin plats att en "vuxen" vänligt, bestämt och neutralt går in och ber folk i tråden att använda samma ton och respekt, som de själva gärna vill bemötas med. Och att man som debattör ibland sover på saken, innan man svarar. (Vilket kan vara svårt, när blodet rusar till och argumenten bara måste få komma ut genom fingrarna.)
Min tes är att avstängning leder till nerstängning. Alltså, om man börja stänga av människor eller hotar med en, två dagar i skamvrån, då bildas det en åsiktskorridor rent mentalt hos oss alla, som på sikt gör forumet dött.